fbpx
Menu Zamknij

Skaner 3D Eva po raz pierwszy skanuje łódź podwodną

Skaner 3D Eva po raz pierwszy skanuje łódź podwodną

Technologia skanowania 3D jest używana także do przywrócenia i zachowania cennych sprzętów i obiektów z czasów II wojny światowej. Oto proces skanowania jednej z najmniejszych łodzi podwodnych z floty nazistowskich Niemiec.

[image src=”https://3dmaster.pl/wp-content/uploads/skanowanie-3d-lodzi-podwodnej-statku-1.jpg”]

Skanowanie 3D skanerem Eva Artec. Fotografia: Roland Blok, Erfgoed Stichting Maritiem K-Verband.

Kto może powiedzieć, ile zabytkowych artefaktów i dóbr dziedzictwa zostało zniszczonych przez czas, ludzi i siły natury? Niezliczone zabytki i artefakty zostały utracone na zawsze, pozostawiając po sobie jedynie ślady w postaci rękopisów, książek, fotografii i wspomnień zachowanych w pamięci tych, którzy mogli je oglądać.

Teraz wraz z pojawieniem się nowych technologii 3D, a w tym skanerów 3D nastąpiło wiele przełomowych zmian w zakresie ochrony dóbr dziedzictwa kulturowego. W miarę ich rozwoju coraz więcej instytucji ochrony zabytków, muzeów i fundacji oraz szkół wyższych próbuje przy pomocy technologii 3D ratować nasza bezcenną, choć kruchą spuściznę.

Skanery Artec 3D były szeroko wykorzystywane do digitalizacji zbiorów muzeów i zabytków, zaczynając od skanowania asyryjskich reliefy w British Museum aż po skanowanie 3D miejsca archeologicznego wykopaliska z historycznym odkryciem: skamieniałe kości zwierząt i hominidów w Kenii.

Jednak zachowanie dziedzictwa historycznego odnosi się nie tylko do antyków i skamieniałości. Artefakty z czasów historii współczesnej również powinny zostać zachowane. Takim przykładem jest mała łódź podwodna Biber, która została zeskanowana w 3D przez Erwin Kantersa, szefa firmy 3D Technologia Miniyours, holenderskiego partnera Artec.

[image src=”https://3dmaster.pl/wp-content/uploads/skanowanie-3d-lodzi-podwodnej-statku-2.jpg”]

Skanowanie kadłuba łodzi skanerem 3D Artec Eva. Foto: Roland Blok, Erfgoed Stichting Maritiem K-Verband.

Biber w języku niemieckim oznacza bobra. Była najmniejsza jednoosobowa łódź podwodna w Kriegsmarine, wojskach hitlerowskich Niemiec. Łódź ta mogła transportować dwie torpedy

i miny po obu stronach kadłuba i była wykorzystywana do ataku na statki u niderlandzkich wybrzeży Morza Północnego podczas II Wojny Światowej.

Okręt został opracowany w ciągu niespełna sześciu tygodni w lutym 1944 roku Jego celem było odparcie zbliżającej się inwazji aliantów. W konsekwencji jego budowy wynikło kilka poważnych błędów konstrukcyjnych, które doprowadziły do tego, że marynarze obsługujący Bibera byli praktycznie wysłani do śmiertelnej misji. W okresie od stycznia do kwietnia 1945 roku wysłano do operacji morskich 109 Biberów i tylko 32 z nich powróciły.

Skanowana przez skaner 3D Eva łódź zatonęła zanim podjęła jakiekolwiek działania operacyjne. Okręt został odkryty kilka lat temu głęboko w osadach rzeki w Holandii , i wówczas holenderska Fundacja Dziedzictwa Morskiego Stichting Maritiem Erfgoed K-Verband poprosiła Erwina Kantersa o pomoc. Projekt polegał na skanowaniu 3D łodzi podwodnej, aby w miarę możliwości uchwycić jej pozostałości w celu przywrócenia jej wyglądu i zachowania dla potomności.

Cała metalowa powierzchnia łodzi była stara i pokryta purchlami, to skanowanie było dość łatwe, gdyż właściwości metalowej powierzchni były odpowiednie ” – relacjonuje Erwin.

[image src=”https://3dmaster.pl/wp-content/uploads/skanowanie-3d-lodzi-podwodnej-statku-3.jpg”]

Skanowanie śruby okrętowej (napędowej) za pomocą skanera 3D Artec Eva.

Foto: Roland Blok, Erfgoed Stichting Maritiem K-Verband.

Erwin skanował skanerem Eva zasilanym bateriami, które zapewniają stabilne skanowanie w miejscach, gdzie nie ma źródła energii elektrycznej. Zeskanowane kadłub łodzi, śruby i torpedy. Chociaż Biber to mini łódź podwodna, to jednak dla skanera 3D stanowi duży obiekt, biorąc pod uwagę wszystkie kształty, wgłębienia i szczeliny, które należało uchwycić. W wyniku skanowania wygenerowano 10 surowych plików danych o pojemności 3GB każdy.

„Uważam, że to przydatne wykonać wiele plików i skanować poszczególne sekcje łodzi podwodnej z maksymalną precyzją tak, aby każda sekcja miała wystarczającą ilość skanów,” tłumaczy Erwin. „Myślę Artec Studio jest bardzo szybki i łatwy w użyciu. Chociaż ja akurat wolę robić ręcznie post-processing, to teraz widzę, że automatyczne przetwarzanie jest absolutnie doskonałe! Algorytmy Artec Studio bardzo wspierają proces obróbki. Szczególnie podoba mi opcja ograniczonego wyrównania ograniczony z zamknięciem pętli.”

[image src=”https://3dmaster.pl/wp-content/uploads/skanowanie-3d-lodzi-podwodnej-statku-4.jpg”]

Część kadłuba opracowana w Artec Studio 10.

[image src=”https://3dmaster.pl/wp-content/uploads/skanowanie-3d-lodzi-podwodnej-statku-5.jpg”]

Śruba okrętowa opracowana w Artec Studio 10.

Erwin przetworzył śrubę napędową Bibera i poszczególne części kadłuba. Większą część pracy wykonali pracownicy fundacji. Obecnie trwają prace mające na celu odtworzenie łodzi podwodnej Biber. Dalsze plany fundacji obejmują wyświetlanie w pełni odtworzonego Bibera, co oczywiście zajmie sporo czasu, ponieważ okręt jest poważnie uszkodzony.