Szkolenie 2 dniowe z pracy na skanach 3D w programie ZBrush
W trakcie szkolenia uczestnicy zdobędą podstawowe umiejętności teoretyczne i praktyczne z zakresu skanowania 3D oraz pracy ze skanami 3D w programie ZBrush (naprawa, edycja, modyfikacje, rzeźbienie oraz teksturowanie). Oprócz części pokazowo-wykładowej przewidziane są również ćwiczenia praktyczne i zadania z wykorzystaniem skanerów 3D firmy Artec.
Plan Szkolenia Zbrush
- Dlaczego ZBrush? – kilka słów na temat możliwości programu oraz łączenie technik i prezentacja firmy 3D Master i proponowanych rozwiązań (w tym głownie Skanerów 3D)
- Omówienie podstawowych funkcji programu ZBrush – interface
– Omówienie narzędzi – panel górny
– Omownie obszaru roboczego (przybliżanie oddalanie, zmiana rozmiaru obszaru roboczego)
– Doki
– Panel lewy (pędzle, alfy, tekstury, mocapy, paleta kolorów)
– Panel prawy (podręczna nawigacja)
- Dok Tool (znajdują się opcje) – Importowanie/wstawianie obiektu
- Wyjaśnienie i przełączanie trybu 2.5D na 3D (Edit lub przycisk „T”)
- Nawigacja w programie (prawy panel) oraz omówienie skrótów klawiszowych.
- Modelowanie – rodzaje i użycie pędzli oraz siła i rozmiar pędzla (skróty klawiszowe „[]”, „B”, „S”)
- Siatka i jej zagęszczenie (gęstość siatki)
- Włączenie symetrii względem wybranej osi (X)
- Zapisywanie projektu
- Skalowanie, przesuwanie, obracanie bryły przy użyciu gizmo (wpływ umiejscowienia gizmo na obiekt)
- Duplikowanie, usuwanie, dodawanie obiektów (praca na warstwach SubTool)
- Maskowanie obiektu
- Praca z PolyGrups
- Importowanie obiektu i tekstury (naprawa tekstury)
- Przykładowe zadania do wykonania oraz omówienie dodatkowych funkcji narzędzi (Sculptris Pro, Live Boolean, DynaMesh)
- Skanowanie figurki Sfinksa, import zeskanowanego obiektu do programu ZBrush (przechodzimy do zadań)
- Opcjonalne używanie alf (czarnobiały obrazek)
- Opcjonalne rednerowanie obiektu
- Opcjonalne malowanie po teksturze i przy użyciu zdjęcia
Przykłady ćwiczeń Zbrush
Zdanie 1
Wycięcie bąbla z włosów (lasso), załatanie dziury, zagęszczenie siatki przy pomocy Sculptris Pro, rzeźbienie włosów, omówienie brush.
Zadanie 2
Modyfikacja ręki, zgięcie ręki w łokciu, drobne rzeźbienie, przechodzenie między trybami move, scale, rotate, draw painter.
Zdanie 3
Wycięcie piramidy (lasso), usuwanie niewidocznych elementów, zagęszczanie siatki przy użyciu Sculptris Pro, duplikowanie figurki, wycinanie przednich łap sfinksa w celu utworzenia tylnych łap (lasso), dodawanie nowych obiektów, tworzenie mostków przy użyciu Zmodeler oraz dalsze łatanie dziur przy użyciu Close Holes, modelowanie przy użyciu pędzli.
Zadanie 4
Importowanie siatki UV i nakładanie jej na obiekt (Sfinks).