Skaner 3D Eva po raz pierwszy skanuje łódź podwodną - 3D MASTER - programy CAD / CAM, skanery, drukarki.

Skaner 3D Eva po raz pierwszy skanuje łódź podwodną

Zabawy i pomysły 3D – gdy technologia pozwala spełnić marzenia…
11 maja 2014
MITcalc – obliczenia mechaniczne
27 września 2015

Skaner 3D Eva po raz pierwszy skanuje łódź podwodną

Skaner 3D Eva po raz pierwszy skanuje łódź podwodną

Technologia skanowania 3D jest używana także do przywrócenia i zachowania cennych sprzętów i obiektów z czasów II wojny światowej. Oto proces skanowania jednej z najmniejszych łodzi podwodnych z floty nazistowskich Niemiec.

Skanowanie 3D skanerem Eva Artec. Fotografia: Roland Blok, Erfgoed Stichting Maritiem K-Verband.

Kto może powiedzieć, ile zabytkowych artefaktów i dóbr dziedzictwa zostało zniszczonych przez czas, ludzi i siły natury? Niezliczone zabytki i artefakty zostały utracone na zawsze, pozostawiając po sobie jedynie ślady w postaci rękopisów, książek, fotografii i wspomnień zachowanych w pamięci tych, którzy mogli je oglądać.

Teraz wraz z pojawieniem się nowych technologii 3D, a w tym skanerów 3D nastąpiło wiele przełomowych zmian w zakresie ochrony dóbr dziedzictwa kulturowego. W miarę ich rozwoju coraz więcej instytucji ochrony zabytków, muzeów i fundacji oraz szkół wyższych próbuje przy pomocy technologii 3D ratować nasza bezcenną, choć kruchą spuściznę.

Skanery Artec 3D były szeroko wykorzystywane do digitalizacji zbiorów muzeów i zabytków, zaczynając od skanowania asyryjskich reliefy w British Museum aż po skanowanie 3D miejsca archeologicznego wykopaliska z historycznym odkryciem: skamieniałe kości zwierząt i hominidów w Kenii.

Jednak zachowanie dziedzictwa historycznego odnosi się nie tylko do antyków i skamieniałości. Artefakty z czasów historii współczesnej również powinny zostać zachowane. Takim przykładem jest mała łódź podwodna Biber, która została zeskanowana w 3D przez Erwin Kantersa, szefa firmy 3D Technologia Miniyours, holenderskiego partnera Artec.

Skanowanie kadłuba łodzi skanerem 3D Artec Eva. Foto: Roland Blok, Erfgoed Stichting Maritiem K-Verband.

Biber w języku niemieckim oznacza bobra. Była najmniejsza jednoosobowa łódź podwodna w Kriegsmarine, wojskach hitlerowskich Niemiec. Łódź ta mogła transportować dwie torpedy

i miny po obu stronach kadłuba i była wykorzystywana do ataku na statki u niderlandzkich wybrzeży Morza Północnego podczas II Wojny Światowej.

Okręt został opracowany w ciągu niespełna sześciu tygodni w lutym 1944 roku Jego celem było odparcie zbliżającej się inwazji aliantów. W konsekwencji jego budowy wynikło kilka poważnych błędów konstrukcyjnych, które doprowadziły do tego, że marynarze obsługujący Bibera byli praktycznie wysłani do śmiertelnej misji. W okresie od stycznia do kwietnia 1945 roku wysłano do operacji morskich 109 Biberów i tylko 32 z nich powróciły.

Skanowana przez skaner 3D Eva łódź zatonęła zanim podjęła jakiekolwiek działania operacyjne. Okręt został odkryty kilka lat temu głęboko w osadach rzeki w Holandii , i wówczas holenderska Fundacja Dziedzictwa Morskiego Stichting Maritiem Erfgoed K-Verband poprosiła Erwina Kantersa o pomoc. Projekt polegał na skanowaniu 3D łodzi podwodnej, aby w miarę możliwości uchwycić jej pozostałości w celu przywrócenia jej wyglądu i zachowania dla potomności.

Cała metalowa powierzchnia łodzi była stara i pokryta purchlami, to skanowanie było dość łatwe, gdyż właściwości metalowej powierzchni były odpowiednie ” – relacjonuje Erwin.

Skanowanie śruby okrętowej (napędowej) za pomocą skanera 3D Artec Eva.

Foto: Roland Blok, Erfgoed Stichting Maritiem K-Verband.

Erwin skanował skanerem Eva zasilanym bateriami, które zapewniają stabilne skanowanie w miejscach, gdzie nie ma źródła energii elektrycznej. Zeskanowane kadłub łodzi, śruby i torpedy. Chociaż Biber to mini łódź podwodna, to jednak dla skanera 3D stanowi duży obiekt, biorąc pod uwagę wszystkie kształty, wgłębienia i szczeliny, które należało uchwycić. W wyniku skanowania wygenerowano 10 surowych plików danych o pojemności 3GB każdy.

“Uważam, że to przydatne wykonać wiele plików i skanować poszczególne sekcje łodzi podwodnej z maksymalną precyzją tak, aby każda sekcja miała wystarczającą ilość skanów,” tłumaczy Erwin. “Myślę Artec Studio jest bardzo szybki i łatwy w użyciu. Chociaż ja akurat wolę robić ręcznie post-processing, to teraz widzę, że automatyczne przetwarzanie jest absolutnie doskonałe! Algorytmy Artec Studio bardzo wspierają proces obróbki. Szczególnie podoba mi opcja ograniczonego wyrównania ograniczony z zamknięciem pętli.”

Część kadłuba opracowana w Artec Studio 10.

Śruba okrętowa opracowana w Artec Studio 10.

Erwin przetworzył śrubę napędową Bibera i poszczególne części kadłuba. Większą część pracy wykonali pracownicy fundacji. Obecnie trwają prace mające na celu odtworzenie łodzi podwodnej Biber. Dalsze plany fundacji obejmują wyświetlanie w pełni odtworzonego Bibera, co oczywiście zajmie sporo czasu, ponieważ okręt jest poważnie uszkodzony.